Kofeina

From
Jump to: navigation, search

Definicja

Kofeina to organiczny związek chemiczny pozyskiwany głównie z ziaren kawowca. Jest bardzo silnym stymulantem, który można stosować w celu zwiększenia siły fizycznej i wytrzymałości. Kofeina została zaklasyfikowana jako lek nootropowy ze względu na stymulowanie przemiany materii ośrodkowego układu nerwowego i aktywizację procesów psychicznych. Regularne spożywanie kofeiny zwiększa tolerancję ludzkiego organizmu na ten związek i osłabia wywoływane przez niego efekty. Kofeina ma zawsze taką samą strukturę, bez względu na to, czy pochodzi z ziaren kawowca, herbaty (teina), yerba mate (mateina), guarany (guaranina), czy została zsyntezowana w laboratorium i ma postać tabletek.

Działanie

Kofeina antagonizuje receptory adenozynowe. Adenozyna działa uspokajająco i relaksująco. Kofeina, która bez problemu przekracza barierę krew-mózg, zapobiega temu, przez co wzmaga czujności i pobudza. Zahamowanie oddziaływania adenozyny wpływa na zwiększenie wydzielania dopaminy, serotoniny, adrenaliny i acetylocholiny. Metaboliczne skutki przyjmowania kofeiny różnią się w zależności od uwarunkowań genetycznych oraz częstotliwości jej spożywania. Regularne picie napojów bogatych w kofeinę lub suplementacja tabletkami zwiększa tolerancję organizmu na ten związek. Oznacza to, że z czasem wpływ kofeiny na ludzi maleje i ogranicza się jedynie do działania przeciwsennego. W przypadku wyrobienia sobie tolerancji na działanie kofeiny nie da się pokonać poprzez zwiększanie przyjmowanej dawki. Niezbędna jest około miesięczna przerwa, która zredukuje tolerancję. Kofeina jest silnym stymulantem i środkiem zwężającym naczynia. Osoby, które nie są przyzwyczajone do jej stosowania lub mające wysokie ciśnienie krwi powinny szczególnie uważać na wielkość zażywanej dawki. Kofeina nie powinna być stosowana jako suplement diety bez wcześniejszego porozumienia z lekarzem przez osoby cierpiące na zaburzenia czynności serca. Kofeina może również wpływać negatywnie także na jakość snu. Badania pokazują, że regularne spożywanie kofeiny wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem wystąpienia choroby Alzheimera, marskości oraz raka wątroby.

Dawkowanie

Ilość spożywanej kofeiny powinna zostać dostosowana indywidualnie. Na początek zaleca się przyjmowanie około 100 mg dziennie, później dawkę można zwiększyć do 4-6 mg na kilogram masy ciała. W suplementach diety spalających tłuszczu zazwyczaj stosuje się około 200 mg, podczas gdy efekt zwiększenia siły pojawia się po zażyciu dawki od 500 mg w górę.